Lavija Šurnaitė: kaip rasti laimę?

11.10.2019 Komentarų nėra

Iškeliauti ieškoti laimės už jūrų marių toli gražu ne kiekvienas turime galimybių – kasdieniai rūpesčiai, darbai, šeima, pinigų trūkumas ir begalė kitų dalykų laiko mus įsukę į kasdienę rutiną, kurioje romantizmo būna gana retai, o kartais ir išvis nėra. Bet noras pasijusti geriau, laimingiau juk dėl to niekur nedingsta. Gera žinia ta, kad keletas naujų įpročių ir atradimų gali padėti gyvenimą paversti įdomesniu, spalvingesniu, labiau pažinti save ir net padidinti gerą savijautą bei pasitikėjimą. Belieka tik patikėti ir išbandyti. 

Juokitės ne iš kitų, o savęs

Pasijuokti ar net pasityčioti iš kito nesunku. Tai puikiai demonstruoja visa socialinė erdvė, ir ne tik. Išmokite pasijuokti iš savęs ir tapsite nenugalimi. Visame pasaulyje garsus britiškas humoras unikalus būtent dėl autoironijos. Britai pokštus nukreipia į save, pasijuokdami iš savo būdo ar išvaizdos, o ne spirga iš pasitenkinimo, išjuokę kitą. Skanus, nebanalus ir taiklus humoro jausmas parodo jūsų intelektą, nes gebėjimas taikliai pajuokauti ir nieko neįskaudinti atskleidžia jūsų kūrybiškumą. Saviironija neįžeidžia kitų žmonių, jie šalia jaučiasi saugūs, – vadinasi ima jausti jums simpatiją ir palankumą, o gerėjantys santykiai su kitais žmonėmis gerina jūsų nuotaiką bei gerą savijautą.

Pyktis – trumpo galiojimo produktas

Jį galima „vartoti” tik ribotą laiką, nes gresia sunkus apsinuodijimas. Tiesą sakant, apsinuodyti savo pačių pykčiu yra ne tik grėsmė, bet kone garantuotas dalykas. Kad ir ką pikto galvotumėte apie kitą žmogų, jam blogo linkėtumėte ar darytumėte, visa tai galiausiai sunaikins jus patį. O ar gali būti sveikas pyktis? Taip, jei jus žalojantį jausmą paversite gerųjų energijų varikliais. Ši neigiama emocija taps jums naudinga, jei jos sukeltą bangą paversite varomąja jėga, išnaudosite tikslingai, o ne liksite joje murkdytis.

Pyktis gali būti įvairios kilmės: dėl pažeminimo, išdavystės, vienišumo, nesėkmių darbe, etc. Viena sąlyga – iš organizmo gautą pykčio impulsą ilgai nelaukiant transformuoti, įdarbinti. Užsiimant kita veikla, ilgainiui išgaruos ir pyktis, ir noras kažkam kažką įrodyti – nusiraminsite ir susitaikysite, bet jau būsite pasistūmėję į priekį. Gal sustiprinę savo kūną ir sveikatą, kam anksčiau pritrūkdavo postūmio? Gal įgyvendinę profesinę ar kūrybinę idėją, kuriai vis nepakakdavo drąsos ir ryžto?

Pirkite sau gėlių

Puokštės žydėti ir kvepėti vazose gali kiaurus metus be progos ar reikalo. Jei iki šiol nebuvo kilusi mintis nudžiuginti savęs gėlėmis – pabandykite. Tai be galo malonu! Smagu jų gauti dovanų per šventes, bet dar smagiau, kai nėra kokios oficialios datos, tiesiog toks jūsų nuotaikos atspindys, kai jums reikia palaikymo, kai liūdna, o gal atvirkščiai – norite pasidžiaugti sėkme ar tiesiog geru ūpu.

Aš gėlių nusiperku apnikus įvairioms mintims ir emocijoms – būna, po sunkios dienos, kai norisi save palepinti, būna, kad tiesiog pamatau mielą puokštelę ir sumetu, kaip ji tiktų prie lovos, būna, kad taip apsidovanoju, kai savimi didžiuojuosi. Tai gali būti visai mažas, bet jums svarbus dalykas: pradėjote sveikiau maitintis, daugiau sportuoti ir jau pajutote rezultatus. Kodėl euforijos nesustiprinus kvepiančia puokšte? Beje, gėlių mėgstu dovanoti ne tik sau, bet ir kitoms moterims: mamai, sesei, draugei. Ir būtent be progos, ne tik per gimtadienį. Tas netikėtumas mielų moterų akyse labai maloniai tonizuoja ir sujaudina.

Maži, bet gyvybiškai svarbūslavija2

Neatsisakykite malonių kasdienių ritualų, kurie galbūt ne visada yra finansiškai racionalūs, bet suteikia malonumo, jaukumo, džiugesio ir kitų teigiamų potyrių. Finansų ekspertai tokias išlaidas traktuoja kaip pinigų švaistymą, o aš manau, kad mūsų emocinį komfortą kuria tokios smulkmenos kaip puodelis kavos jaukioje kavinukėje, nors pigiau išsivirti namuose; mėgstamas žurnalas, nors nemokamai tuos pačius straipsnius galima perskaityti internete; nauja knyga iš knygyno, nors sutaupytume pasiskolinę iš draugų ar bibliotekos; filmo premjera kino teatro salėje, nors jei palauktumėte, nemokamai rodytų per TV, ir aibė kitų ritualų. Buvau ir aš pasigavusi racionalumo grūdą, bet netrukus pajutau, kad atsisakiusi tų mielų dalykėlių prarandu dalį savasties. Juk ir jūs turite tokių ritualų, prisiminkite juos ir sąmoningai kultivuokite paprastą džiaugsmą.

Švari galva

Norite gerai jaustis? Kasdien plaukite plaukus. Pastebėjau, kad tiesiogine prasme švarioje galvoje – švaresnės, aiškesnės mintys ir vidinės tvarkos pojūtis. Netikėtai paprasta, bet labai veiksminga. Toks mažmožis gali ne juokais paveikti mūsų visos dienos nuotaiką ir pasitikėjimą savimi. Ne veltui žemaičiai sako: „Išsitrink galvą”, tai yra susitvarkyk su savo galvos turiniu ir mintimis. Ir nors reikšmė perkeltinė, vanduo ir šampūnas labai pasitarnauja, nes iš plaukų išplauna ne tik vakarykštes dulkes, riebalus, kosmetikos priemonių likučius, bet ir užsigulėjusias mintis. Jei diena buvo ypač sunki, galima net nelaukti rytojaus ryto, tučtuojau lįsti po dušu ir muilinti galvą. Tikrai labai palengvėja.

Tarp moterų sklando mitas, kad kasdienis trinkimas kenkia plaukams. Iš tiesų kenkia ne plovimas, o nesaugus džiovinimas karšto oro srove. Šiais laikais yra daug įvairių plaukų puoselėjimo priemonių – kondicionierių, aliejų, kaukių, itin švelnių tiek galvos odai, tiek plaukams. Kenkia agresyvus šiūravimas šepečiu, kaitinimas džiovintuvu ir žnyplėmis, pakaušio vėlimas.

Sveiki plaukai mėgsta laisvę, augti natūralia kryptimi. Uodegos, kuodai, rišimai ir pynimai juos varžo. O „nešvieži” plaukai tiesiog prašosi būti sutvarkomi ir tada imame juos veržti, rišti, sukti.

(Ne)uždraustas maistas

Saldžiai, sūriai ar riebiai „nusidėti” yra viena didesnių nervus kutenančių paslapčių. Ypač tada, kai nuosekliai laikaisi vieno ar kito mitybos plano. Mielinė spurga su šokoladiniu glaistu arba mėsainis iš greitojo maisto restorano – nusikaltimas, kurį nuslėpiu nuo namiškių. Tokiu maistu ypač smagu mėgautis vienai namuose – neskubant arba, atvirkščiai, sušlamščiant jį per kelias minutes, neprimenant elegantiškos damutės valgymo stiliaus. Paskui sunaikinu įkalčius – pakuotes ir maišelius su firminiais tokio maisto gamintojų prekyženkliais nugrūdu giliai į šiukšliadėžę, kad grįžusi šeima gink Dieve nepastebėtų, kas čia vyko vidury baltos dienos. Tada pareigingai stoju gaminti sveikos vakarienės, mintyse krizendama dėl tos mažos nuodėmės ir toliau namiškiams porinu apie daržovių naudą.

Maisto nuodėmės turėtų būti kuo retesnės, kitaip sugadinsite visą idėją, dažnas tokio maisto valgymas padarys jus veidmainiu prieš kitus, bet visų pirma prieš save pačius, ir sugriaus naują gyvenimo būdo filosofiją – mylėti ir tausoti savo kūną.

Garsiai kalbėkitės su savimi

Pokalbis – nuostabi terapija arba nusiraminimas. Ir ne visada jis turi vykti su kitu asmeniu. Galima į situaciją pažiūrėti, prisiminus ironišką posakį: „Geriausia kalbėtis su protingu žmogumi, tai yra savimi”. Kai kuriems iš mūsų neduok valgyti, bet duok pagalvoti, pamąstyti, paanalizuoti, pasigraužti dėl to, kas įvyko, arba atvirkščiai – liko nepadaryta, neįgyvendinta, etc. Galvojam galvojam, verdam verdam tą minčių sriubą galvoje. Patarimas „Pamiršk, negalvok, paleisk tai ir gyvenk toliau” dažnai nelabai veikia. Ir tai net nepriklauso nuo mūsų noro ar nenoro, tokie jau mes. Todėl verta ieškoti išsigelbėjimo, kad minčių sriuboje neišvirtume ir patys.

Pastebėjau, kad ataušinti tą „marmalą” galvoje gali padėti paprastas dalykas – kalbėjimas balsu. Ne visada rasi pašnekovą arba jis jau sotus nuo tavo besikartojančių temų, o ir ne visomis mintimis norisi dalytis su kitais, gal net labai artimais žmonėmis… Tada ratas apsisuka ir prieini prie „protingiausio žmogaus”, kuris visada išklausys nepertraukdamas ir neišduos paslapčių. Imkite ir kalbėkite sau garsiai apie ką tik norite. Žinoma, rinkitės saugią aplinką, kitaip aplinkiniai kreivai žiūrės. Galite kalbėti nerišliai, tiesiog paleiskite savo minčių srautą, taisyklių nėra. Net jei jūsų neslegia rūpesčių ir minčių akmuo, labai smagu ir sveika tiesiog paplepėti apie tai, kas užeina ant liežuvio. Tai ypač ramina, padeda susidėlioti mintis prieš svarbius susitikimus, kurie jums kelia nerimą ir įtampą. Net kai jaučiatės džiugiai, šnekėkitės garsiai. Kaip dažnai galima praktikuoti šiuos pokalbius? Kiek tik patinka. Gal užteks karto per savaitę, o gal norėsis kasdien – jūs situacijos šeimininkai.

Verslo liudijimas tinginystei

lavija3Vargu ar tokį jums išduotų Valstybinė mokesčių inspekcija, bet šios institucijos leidimo ir nereikia, nes tokia licencija turite pasirūpinti patys. Čia labai svarbu laisva valia ir apsisprendimas, kad šis „versliukas” pavyktų ir duotų dividendų. Kokie jie? Nusiraminimas, atsipalaidavimas, poilsis, grįžusi šypsena, nurimę nervai, skaidresnė galva, didesnis pasitenkinimas savimi, teigiamas požiūris į aplinką, stipresnė meilė artimiesiems, kasdienių darbų bei rutinos ilgesys. Kad sumanymas pavyktų, reikia nuoširdžiai tam atsiduoti – tingėti iš visos širdies, visų plaučių, jausti, kad tingite kiekviena kūno ląstele. Simuliuoti negalima – jokių papildomų veiklų. Tingėjimo programos reikia laikytis labai skrupulingai it griežtos dietos. Jokių išlygų, nukrypimų iš kelio, mūsų tikslas – tingėti visą dieną, be pertraukų.

Šiai atsakingai misijai privaloma, kad namie būtumėte vienui vieni, nuo ryto iki vakaro. Jei nepavyksta ištaikyti tokios dienos savaitgalį, pasiimkite laisvą dieną darbo savaitę. Tik be sukčiavimų. Jei padrybsosite porą valandų lovoje, o paskui imsitės namų ruošos ar atsidarysite kompiuterį užsigulėjusiems darbeliams atlikti – programa bus sugadinta. Šią tingėjimo dieną reikia praleisti taip, kad, atėjus vakarui, tingėti nesinorėtų savaites, o gal net mėnesius į priekį. Štai tada galėsite sakyti, kad atlikote užduotį iki galo. Tokią dieną galima slampinėti su pižama, jokiais būdais moterims nesidažyti, pamiršti veidrodžius, etc.

Šalin nocebą

Kas tas nocebas? Ne taip seniai apie jį ir aš išgirdau. Greičiausiai žinote, kas yra placebo efektas? Žmogui duodama cukraus tabletė ir pasakoma, kad ji numalšins skausmą. Nurijęs piliulę, jis pasijunta geriau – ši teigiama įtaka ir vadinama placebu. Mažiau girdėtas, bet plačiai paplitęs nocebo efektas veikia priešingai – savitaiga ne gydo, o žlugdo. Pavyzdžiui, žmogus vaduojasi mirtimi, nes įtikėjo esąs prakeiktas. Arba patepus odą įprastu kremu ir pasakius, kad jo sudėtyje yra nuodingųjų gebenių ekstrakto, gali tučtuojau išberti. Tokios galingos ir kartu tokios paveikios yra mūsų smegenys. Pabandykite ir patys prisiminti, ką negero esate girdėję iš aplinkinių ir įtikėję, kad taip ir nutiks. Amerikiečių psichologas, „laimės ekspertas” dr. Anthony Gunnas kviečia gerai pagalvoti, prieš pritariant negatyvioms prognozėms, nes nocebo efektas, pasak jo, tiesiog minta jūsų laime.

Apie galingą savitaigą ir galimai griaunamą jos poveikį, kai ji naudojama negatyvioms mintims brandinti, kalba ir neurolingvistai. Kokia pagrindinė šios teorijos mintis? Jei paprastai: tai, ką sau įsikalbėsi, tą ir gausi. Šios teorijos esmę nusako ir šis anekdotas:

„Rytinis troleibusas. Važiuoja moteris į darbą ir mintyse dėliojasi dienos scenarijų: „Na taip, atvažiuosiu į darbą, garantuoju, iškart iškvies viršininkas ant kilimėlio, nes jam tikrai nepatiks mano naujasis projektas. Tada dar kolegės kaip visada apkalbės už akių. Paskui grįšiu namo, o kas ten? Vyras išsidrėbęs prieš televizorių, vaikai pamokų neparuošę kažkur bastosi…” Ant moters peties sėdi angeliukas su dideliu bloknotu, viską skubiai užsirašinėja, o paskui sako: „Niekaip nesuprantu, kodėl kiekvieną rytą ji prašo vis to paties…”

Ir tai tik keletas pastebėjimų, kurie gali tapti naujais jūsų įpročiais, kad rutina mažiau slėgtų. Išbandę šias kasdienes smulkmenas savo gyvenime, tikiu, nejučia patys imsite ieškoti savo naujų atradimų, kurie bus nedideli, bet labai veiksmingi geresnei savijautai skatinti. Juk renkatės jūs, kokius norite matyti save ir pasaulį.

Nuotraukos: ZANETA-PAU-PHOTOGRAPHY

Straipsnis publikuotas 2019 metų pavasario-vasaros „Laikas sau“ numeryje. 

Atgal |
Pasidalink

Užduok klausimą

Palik savo komentarą