Ant medinės lentelės: maisto netoleravimas

13.09.2019 Komentarų nėra

Maisto netoleravimas – tai sąvoka, kurią pastaruoju metu girdime vis dažniau. Deja, dažnai šie žodžiai tariami kartu su nepatiklumu ar net pašaipa. Medikai į maisto netoleravimo tyrimus žiūri nepatikliai, o ir visuomenėje tai priimama labiau kaip išsigalvojimai, nei rimta būklė.

MANO ISTORIJA

netoleravimas1Aš nesu medikė ar ekspertė, tačiau esu žmogus, kuriam maisto netoleravimo tyrimas grąžino gyvenimo kokybę. Mano istorija paprasta – būdama 25-erių dėl nuolatinių itin stiprių pilvo skausmų jaučiausi lyg ligotas senyvo amžiaus žmogus. Darbe retai pasitaikydavo savaitė, kai neturėjau atsiprašyti iš darbo ir lėkti namo, negalėjau niekur išeiti su draugais, nes dažniausiai prasidėdavo milžiniški skausmai – komfortiškai jaučiausi tik namuose, o vartojamų vaistų kiekiui jau reikėjo vaistų dėžutės, kuri primintų man, kada kokius vaistus turiu išgerti. Blogėjant fizinei savijautai, koja kojon žengė ir nerimas, nemiga bei psichologinės problemos.

Lūžis įvyko, kai trečią kartą per savaitę teko kviesti greitąją pagalbą dėl nepakeliamų skausmų. Buvau paguldyta į ligoninę, man buvo atlikti visi įmanomi skrandžio ir virškinamojo trakto tyrimai. Išvada: esu visiškai sveika. Nėra jokio atsakymo ir jokio gydymo. Tokiu momentu aplanko neviltis. Gydytojų patarimas – maitinkis sveikai. Atsiprašau? Būdama nuolatiniuose skausmuose aš ir taip maitinausi tik košytėmis ir sriubytėmis!

Taigi medikai man niekuo negalėjo padėti. Bet tokia jau žmogaus prigimtis – ieškoti atsakymo. Kai internete pirmą kartą radau informaciją apie maisto netoleravimo tyrimus ir jų atlikimo priežastis, sužibo viltis, nes aprašymai atitiko mano simptomus. Nieko nelaukusi pasidariau tyrimą. Gavus rezultatus, ir mane, ir klinikos darbuotojus ištiko lengvas šokas – netoleravimo dydį nurodantys skaičiai buvo rekordiškai dideli. Pavyzdžiui, jei tam tikro produkto balas 60 – reakcija labai stipri, produkto reikia vengti bent metus. Mano atveju glitimo balas – 60, karvės pieno ir jo produktų – 150, kiaušinio baltymo – 200. Šioje vietoje susidūriau su daug kritikų: „Ai, čia visiems, kas pasidaro tas reakcijas gliutenui ir pieno produktams, rodo. Nesąmonė!” Iš karto noriu paneigti. Tyrimą kartu darėsi ir mano draugas. Jis netoleruoja tik briuselio kopūstų ir dėl to nė kiek neliūdi!

Sužinojus tokius rezultatus, mane aplankė tiek daug skirtingų emocijų! Juokiuosi, jog praėjau visas skausmo stadijas – neigimą, pyktį, derybas, depresiją, susitaikymą:

  • Ne ne ne, taip negali būti. Gal nekreipti dėmesio?
  • Kodėl man taip turi būti?!
  • Na gal ir pavyks atrasti alternatyvų ir pakeisti įpročius?
  • Gilus liūdesys, ilgintis savo mylimų produktų.
  • Yra kaip yra, noriu valgyti. Reikia prisitaikyti, išmokti ir žengti toliau.

Galiausiai, šiek tiek apsipratus su esama situacija, ateina džiaugsmas. Pamažu netoleruotinus produktus pakeičia naujos, sveikesnės alternatyvos. Tokia situacija priverčia išeiti iš komforto zonos ir į mitybą pažvelgti plačiau. Šiandien džiaugiuosi ne tik dėl žymiai geresnės savijautos, bet ir dėl kasdienių naujovių, įvairovės ir žinojimo, kad maitinuosi tikrai sveikai. Mitybos racione atsirado daugiau daržovių, grūdinių kultūrų, žuvies, vegetariškų/veganiškų patiekalų. Atradau labai daug naujų puikių produktų ir patiekalų, kurių niekada nebūčiau atradusi, įsisukusi į savo kasdienį mitybos ratą. Mes visi esame per daug prisirišę prie savo mitybos įpročių. Įvairovė labai svarbu kiekvienam (net ir visiškai sveikam žmogui), todėl raginu – pažvelkite plačiau, įsigykite naujų produktų, eksperimentuokite ir atraskite naujus skonius.

Kalbant apie sveikatą, pirmuosius pokyčius pajutau jau po keleto dienų – pilvo skausmai buvo vis retesni ir vis silpnesni. Po pirmojo mėnesio jau jaučiausi kaip naujas žmogus – pilvo skausmai išnyko, pagerėjo odos būklė, nukrito svoris, padaugėjo energijos, po valgio nebebuvo apsunkimo jausmo. Šiandien praėjo jau dveji metai po maisto netoleravimo tyrimo, organizmui išsivalius, netoleruotinus produktus galėjau po truputį saikingais kiekiais grąžinti į savo mitybą. Šiandien vėl mėgaujuosi duona, pieno produktais, kiaušiniais, tačiau ne kasdien, o, pavyzdžiui, kartą per savaitę – tokie kiekiai man nesukelia problemų. Pilvo skausmus pamiršau – tai atrodo lyg kažkada sapnuotas košmaras.

MAISTO NETOLERAVIMAS IR POKYČIAI

netoleravimas2Maisto netoleravimas mano atveju pasireiškė pilvo skausmais, tačiau situacijų būna labai įvairių. Maisto netoleravimo simptomai gali būti įvairūs virškinimo sutrikimai, dirgliosios žarnos sindromas, nuolatinis energijos trūkumas, periodiškas galvos skausmas, pasikartojančios peršalimo ligos, antsvoris, odos problemos. Jei įtariate, kad galimai netoleruojate kurio nors produkto, nebūtina iš karto darytis tyrimo – galima paeksperimentuoti ir, pavyzdžiui, mėnesiui paeiliui atsisakyti populiariausių ir dažniausiai pasitaikančių netoleruotinų produktų – glitimo, karvės pieno ir jo produktų, kiaušinių. Jei, atsisakius glitimo, jaučiamas ženklus pagerėjimas, o vėl grąžinus jį į racioną kartu grįžta ir simptomai – tikėtina, kad glitimo netoleruojate.

Tačiau labai svarbu nepamiršti, kad kartais, atsisakius tam tikrų produktų, galima prisidaryti daugiau žalos, nei naudos. Netoleravimas yra liga, o ne mada, tad, prieš ko nors atsisakydami, būtinai įsitikinkite, kad tai padaryti būtina, pasikonsultuokite su gydytojais ir dietologais, kuo pakeisti atsisakomus produktus, kad organizmui nepradėtų trūkti kokių nors medžiagų.

Identifikavus probleminius produktus ir juos eliminavus, nepageidaujami simptomai turėtų išnykti. Jei atsisakoma tik vieno produkto, didelio skirtumo kasdienybėje galbūt ir nepastebėsite, tačiau atsisakius keleto produktų grupių, kaip įvyko man, kartu atsiranda ir kitų teigiamų bei neigiamų pokyčių:

Privalumai:

  • Didesnis dėmesys mitybai, pastangos sveikesnei ir subalansuotai mitybai;
  • Didesnė įvairovė;
  • Geresnė savijauta;
  • Daugiau energijos;
  • Dailesnės kūno linijos be papildomų pastangų.

Trūkumai:

  • Didelis dėmesys mitybos planavimui;
  • Daug daugiau gamybos namuose;
  • Sunku restoranuose ir svečiuose;
  • Neigiamas aplinkinių požiūris, dažni komentarai;
  • Ne paslaptis, jog sveika mityba kainuoja. Mano pirkinių krepšelio kaina išaugo maždaug 30%, bet visada sakau, kad geriau mokėsiu už maistą, nei už vaistus.

MAISTO NETOLERAVIMAS IR MITYBA

Maisto netoleravimas man nebuvo kažkokia bausmė. Atvirkščiai, ši situacija leido man atrasti begalę alternatyvų, o mityba pasidarė sveikesnė ir įvairesnė. Tai iš esmės pakeitė požiūrį į mitybą: išmokau be didelių pastangų maitintis ne tik skaniai, bet ir labai įvairiai. Stipriai pasikeitė mano virtuvės spintelių turinys. Subalansuotos mitybos nebegaliu įsivaizduoti be šių produktų, kuriuos rekomenduoju ne tik tiems, kurie susiduria su netoleravimais, bet ir visiems, siekiantiems įvairovės ir teisingų pasirinkimų savo mityboje.

mixed-1938302_1920SALDIKLIAI | Klevų sirupas, medus, kokosų cukrus, datulės, datulių sirupas, rudųjų ryžių sirupas.

MILTAI SU GLITIMU | speltų, viso grūdo kvietiniai miltai.

MILTAI BE GLITIMO | avinžirnių, avižų, grikių, kokosų, kukurūzų, migdolų, ryžių.

AUGALINIS PIENAS | avižų, sojos, migdolų, kokosų ir kitų riešutų.

RIEBALAI KEPIMUI | Ghee sviestas, avokadų aliejus, sezamų aliejus (kepimas iki 180 laipsnių temperatūros), alyvuogių aliejus (kepimas iki 160 laipsnių temperatūros), kokosų aliejus (kepimas iki 190 laipsnių temperatūros).

ŠALTO NAUDOJIMO ALIEJAI | linų sėmenų, graikinių riešutų, kanapių, alyvuogių, sezamų.

KRUOPOS | bolivinės balandos, burnotis, grikiai, ryžiai (rudieji, juodieji, raudonieji), soros, viso grūdo avižos.

ANKŠTINIAI | avinžirniai, lęšiai, pupelės, žirniai.

RIEŠUTAI | anakardžiai, Graikiniai riešutai, kedrinės pinijos, lazdyno riešutai, Makadamijos riešutai, migdolai, Pekaninės karijos, pistacijos

SĖKLOS | sezamo sėklos, linų sėmenys, moliūgų sėklos, saulėgrąžos, kanapių sėklos.

RIEŠUTŲ SVIESTAS | Jis gaminamas beveik iš visų riešutų ir sėklų. Visi jie – puikūs ir naudingi produktai, svarbiausia, kad sudėtis būtų šimtaprocentinė, be nereikalingų priedų ir priemaišų, tokių kaip cukrus ar palmių riebalai.

SUPER MAISTAS | Tai itin daug naudingųjų medžiagų turintys natūralūs maisto produktai: spirulinos milteliai, goji uogos, šilkmedžio uogos, ispaninių šalavijų (chia) sėklos, lukštentos kanapių sėklos, žaliosios arbatos Matcha milteliai, Maca šaknies milteliai, Moringa milteliai, termiškai neapdorotos kakavos pupelės (cacao nibs), Guaranos milteliai, Acai uogų milteliai.

Dar vienas ypatingai didelis mitybos pokytis, kurį nulėmė tam tikrų produktų netoleravimas, yra įvairovė. Anksčiau mano racioną sudarė keletas mylimiausių patiekalų, parduotuvėje rinkdavausi tuos pačius savo mėgstamus produktus, o virtuvės eksperimentams nei laiko, nei noro neturėjau. Tačiau atsiradus netoleravimams, mityba tapo sudėtingesnė. Nėra galimybės duonos ar sausainių tiesiog nusipirkti – tenka pačiam eksperimentuoti ir kurti naujus skonius. Tas pats ir su vakarienėmis – vietoje pamėgto makaronų patiekalo teko išbandyti patiekalus iš skirtingų kruopų, vietoje grietinėlės padažo – kurti alternatyvas. Tokiu būdu atradau milžinišką produktų įvairovę, su kuriais kasdien kuriu vis kitus patiekalus. Išbandžiau skirtingų šalių virtuves, prisijaukinau augalinės kilmės patiekalus. Paradoksalu, kad, kai galėjau valgyti viską, mano mityba buvo ženkliai nuobodesnė, o šiandien ji ne tik sveika ir subalansuota, bet ir labai įdomi bei įvairi.

Tuos metus, kai griežtai nevartojau glitimo, karvės pieno ir jo produktų bei kiaušinių, visi man sakė: “Kristina, turbūt tau taip sunku”. O aš atsakydavau: “Tikrai ne, aš dar nei karto nevalgiau to paties patiekalo!”. Taip, pokyčiai visada sukelia nepatogumų. Turėjau skirti jiems laiko, domėtis, netingėti, išmokti, įsigilinti ir pakeisti senus įpročius naujais. Šiandien visiems sakau – už gerą savijautą nėra nieko svarbiau. Net jei dėl jos reikės paaukoti mėgstamiausią produktą – bus verta.

Straipsnis publikuotas 2019 metų pavasario-vasaros „Laikas sau“ numeryje.

Atgal |
Pasidalink

Užduok klausimą

Palik savo komentarą